Beschrijving van de activiteit

Bij deze activiteit wordt gebruik gemaakt van een bouwwerk van Lego Duplo. Op een bodemplaat is een huisje gebouwd waaromheen een boom, dieren en poppetjes zijn geplaatst. Het bouwwerk is vanuit verschillende standpunten gefotografeerd en de onderzoeker heeft de foto’s bij zich. Het is de bedoeling dat het kind niets verandert aan het bouwwerk maar zich verplaatst in de positie van de fotograaf. De onderzoeker laat steeds een foto zien en vraagt: 'Kun jij deze foto maken?' Het kind kan kijken door de zoeker van een fototoestel (dat het overigens niet meer doet).

Beschrijving van de videoclip

Sander is vier jaar en twee maanden. Hij is doof geboren en zit op een school voor dove en slechthorende kinderen. De onderzoeker communiceert met Sander via een tolk (Jacobina Taal, leerkracht op de school van Sander) die de Nederlandse gebarentaal gebruikt. De onderzoeker laat Sander een foto zien (die in de videoclip onder in beeld is gemonteerd) en vraagt of hij deze foto kan maken. Sander kijkt eerst even hoe hij het fototoestel moet vasthouden en maakt dan een foto van de foto. De onderzoeker maakt duidelijk dat hij bedoelt: een foto van het bouwwerk. Sander maakt de foto en het lijkt erop dat wat hij door de zoeker ziet op het moment dat hij klikt, overeenkomt met de getoonde foto. Sander lacht. Er volgen nog meer foto's, waarbij hij het bouwwerk kan draaien, zijn eigen positie kan veranderen (wat hij nauwelijks doet) of de afstand van het fototoestel tot het bouwwerk kan variëren. De onderzoeker maakt het hem niet gemakkelijk door het bouwwerk dicht naar hem toe te schuiven. Sander lost dit op door snel achter elkaar twee foto's te maken zodat toch alles erop staat. De kijker naar de videoclip wordt uitgedaagd om te beredeneren of Sanders foto's overeenkomen met de getoonde foto's.

bekijk de videoclip (in mediaplayer)

Reacties

U wordt van harte uitgenodigd te reageren op de videoclip. Uw reacties en suggesties kunnen een belangrijke rol spelen bij de verdere uitvoering van het onderzoek.

Filmmateriaal Universiteit Utrecht
Onderstaande videoclips zijn gemaakt in het kader van het onderzoek dat wordt uitgevoerd door de Utrechtse onderzoeksgroep van TalentenKracht. Het onderzoek brengt de verwondering en de redeneerwijzen in kaart van jonge kinderen tijdens activiteiten op het gebied van wiskunde, science en techniek.