Beschrijving van de activiteit

In deze activiteit worden houten blokjes (kubussen en balken van verschillende dikten) gebruikt om muurtjes te maken. De onderzoeker maakt het begin van een muurtje en vraagt aan het kind om het muurtje verder te maken en te vertellen hoe het muurtje eruitziet. Het gaat in deze activiteit om het herkennen en voortzetten van patronen. De onderzoeker begint met een eenvoudig patroon en daagt vervolgens het kind uit met ingewikkelder muurtjes.

Beschrijving van de videoclip

Quinten is vijf jaar en drie maanden. De onderzoeker maakt een begin van een muurtje met twee soorten blokken en vraagt aan Quinten het af te maken of verder te bouwen. Quinten gaat meteen aan de slag en zet het patroon voort in de hoogte. De onderzoeker begrijpt wat Quinten bedoelt maar breekt toch zijn muurtje af. Hij maakt het muurtje nog wat langer. 'Kun jij het muurtje verder maken, die kant op?' Quinten maakt nu het muurtje snel af. De onderzoeker maakt een nieuw beginnetje, nu met drie verschillende soorten blokken. Quinten bouwt het muurtje snel verder en kan het ook met zijn eigen woorden beschrijven: rechthoekige, vierkantige, dikke, dunne. De onderzoeker kondigt het derde en laatste muurtje aan als nog wat moeilijker en Quinten zegt: 'Dit wordt leuk!' Hij volgt aandachtig hoe het muurtje eruit gaat zien en gaat dan geconcentreerd aan de slag. Als de onderzoeker vraagt of hij het muurtje ook aan de andere kant verder kan bouwen maakt Quinten een foutje. Dit corrigeert hij na wat hulp van de onderzoeker door te verwoorden en goed te kijken hoe het muurtje eruitziet.

bekijk de videoclip (in mediaplayer)

Reacties

U wordt van harte uitgenodigd te reageren op de videoclip. Uw reacties en suggesties kunnen een belangrijke rol spelen bij de verdere uitvoering van het onderzoek.

Filmmateriaal Universiteit Utrecht
Onderstaande videoclips zijn gemaakt in het kader van het onderzoek dat wordt uitgevoerd door de Utrechtse onderzoeksgroep van TalentenKracht. Het onderzoek brengt de verwondering en de redeneerwijzen in kaart van jonge kinderen tijdens activiteiten op het gebied van wiskunde, science en techniek.