Peuters en kleuters zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature of uit ervaring al heel veel verschijnselen te kunnen ‘onderzoeken’ en ‘oplossen’.

Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) redeneren, kunnen we de juiste vragen stellen om kinderen verder te boeien? Krijgen onze kinderen genoeg mogelijkheden om hun interesses en creativiteit verder te ontwikkelen?

Deze vragen staan centraal staan binnen het onderzoeksprogramma TalentenKracht. Want ook wetenschappers weten heel weinig over de natuurlijke bčtatalenten van jonge kinderen. Maar vanuit verschillende hoeken raakt men er wel steeds meer van overtuigd dat kinderen veel meer kunnen dan we vaak denken. TalentenKracht denkt dat als we meer weten over de talenten van kinderen, we deze beter kunnen herkennen, stimuleren en ontwikkelen. Dit helpt ieder kind, op zijn of haar eigen niveau, om zich zo breed en goed mogelijk te ontplooien en daarmee zo optimaal mogelijk voorbereid te zijn op onze complexe wereld.