Werkgroep Dorp op School

Interacties voor talentontwikkeling

Wat voor soort interacties in de klas stimuleren de ontwikkeling van talenten in wetenschap en technologie? Laat je kinderen vooral zelf uitzoeken of moet je er ook tussenkomen? Het Expertisecentrum voor Ervaringsgericht Onderwijs van de Katholieke Universiteit Leuven (ECEGO) heeft dit op scholen onderzocht aan de hand van ‘Dorp op School’. Kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar moeten met elkaar een dorp op schaal zien te bouwen. In dat dorp moet zoveel mogelijk echt werken (bijv. verkeerslichten, rioleringssysteem,…). Hoe pak je dat aan?

Tijdens de workshop hoor je alles over het werken met het model Dorp op School en de resultaten van het onderzoek. Ook worden de talenten van leerlingen in de context van wetenschap en technologie gepresenteerd. Naast het begrijpen van de fysische wereld en technologie gaat het om onder andere zelfsturing, ondernemingszin en sociale vaardigheden. 

Werkgroepleiders: Veerle De Winter en Miranda Thys, Centrum (ECEGO) TK Katholieke Universiteit Leuven

Interessant voor  leerkrachten van groep 6, 7 en 8